- ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA
- Procés de creació d’un bloc educatiu: Triar el tipus de bloc (aula, matèria, centre, personal /individual, col·lectiu ) Definir els objectius: suport de matèria, espai d’intercanvi d’experiències… Establir el protocol de publicació (criteris d’edició, permisos d’usuaris…) Compartir amb altres docents. Experimentar diferents estratègies d’ús. Revisar i avaluar l’experiència.
- EL MEU BLOC , per a què el vull?
- Relació de propostes de creació dels blocs:
- Bloc de matèria = contenedor de recursos, links… guia i complement de les classes.
- Bloc d’aula :
- a. Simulació de creació d’una empresa
- b. Àmbit de seguiment de la lectura d’un llibre / de creació de textos / lectura i escriptura
- c. Espai de comunicació i intercanvi dels alumnes de l’Aula d’Acollida.
- d. Espai d’orientació al món laboral (PTT)
- 3. Bloc de centre = espai de notícies
- 4. Bloc de tutoria = eina de comunicació família-escola
- 5. Bloc de coordinació intercentres = Coordinadors i assessors de llengua, Interculturalitat i Cohesió Social
- 6. Bloc personal = espai de reflexió sobre temes d’educació
- APLICACIONS DIDÀCTIQUES,
- Cal que els professors siguem competents tecnològicament per gestionar l’instrument (gestió de les opcions, la plantilla, les altes d’usuaris…)
- La pràctica donarà resposta als nostres dubtes sobre l’ús educatiu dels blocs.
- Els blocs són espais de col·laboració i cal potenciar aquesta particularitat.
- Cal provar estratègies diferents (per setmanes, per trimestres; per unitats de contingut…). És una bona manera de trencar rutines i inèrcies.
- Cal ordenar les entrades amb etiquetes clares i descriptives que guiin a l’alumne a trobar la informació.
- Cal respectar el dret a la intimitat de l’alumne i no exposar en públic els seus errors. La solució en aquests casos és crear un bloc privat.
- Cal planificar amb tots els ets i uts l’explotació didàctica del bloc : establir els objectius, definir el paper dels usuaris-editors, establir les normes de publicació (gestió d’etiquetes, links, imatges…).
- És convenient no editar entrades massa extenses i presentar la informació de manera clara i ordenada.
- Cal fer un ús progressiu del bloc d’aula . Començar amb experiències puntuals o amb propostes ben definides, tant pel que fa als continguts com pel que fa al temps. Després es pot anar ampliant la seva presència a la matèria.
- Puntualment, es pot usar el bloc com a pàgina web i enllaçar les entrades al menú lateral.
- És necessari dedicar una sessió a la presentació del bloc d’aula i a la descripció de les seves funcions.
- APLICACIONS DIDÀCTIQUES, algunes consideracions (II)
Cal que els alumnes es facin seu el bloc , que entenguin que és una eina de tots i no només del professor.
- Promoure el feed-back amb els alumnes a través dels comentaris .
- Pel que fa a la participació dels alumnes en l’edició d’entrades:
- Es pot crear un usuari-classe i fer que els alumnes signin les seves entrades. Té l’inconvenient de l’anonimat.
- Es pot convidar individualment a tots els alumnes. En aquest cas, és recomanable que cada alumne afegeixi a les seves entrades l’etiqueta amb el seu nom . D’aquesta manera, d’un cop d’ull es poden revisar totes les entrades de cada alumne.
- Es pot convidar a cada alumne a crear el seu propi bloc . En aquest cas, és indispensable tenir-los agregats en una suscripció pública, per fer-ne el seguiment.
- Cal revisar i avaluar l’ús del bloc . L’avaluació es pot fer a mig procés a la final.
- Compartir amb altres docents l’experiència d’ús del bloc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario